Delmål och kaffeberoende

Hälsa / Permalink / 1
I måndags så skulle jag köra igång 16:8 och fettbomba. Det har gått riktigt bra den här veckan och jag kommer fortsätta kommande. Jag startade på 67.5kg och idag vägde jag 66.1kg, mitt delmål är att gå ned till 65kg. Jag vill gå ner innan jag börjar med tung styrketräning igen. Så powerwalks varje morgon och första intaget av mat vid 12 tiden. So far so good.
 
Sen har jag utmanat mig lite med kaffet, inget kaffe förutom nu i helgen. Jag kan få sån fruktansvärd huvudvärk utan det så första dagen var jobbig men det avtog rätt snabbt ändå.. Och jag har inte känt något direkt sug eller värk idag efter min första kopp imorse. Anledningen till att jag valt att plocka bort kaffe, eller minska på mängden är för att det kan påverka ketosen (höjer blodsockret) samt kan vara stressande för njurarna. Jag tror inte jag tillhör klassen som är starkt beroende utav kaffe, men jag kan märka då och då att huvudvärken finns där ifall jag inte får kaffe ibland, det är olika. Och jag ville mest utmana mig själv och testa, det är intressant, för på så sätt lär man känna sin kropp och sina beroenden. Kaffe har en krafitg effekt på centrala nervsystemet i kroppen och blir på så sätt starkt beroendeframkallande.
 
 
Som jag nämnde ovan så får vara binjurar jobba hårt med att pumpa ut Adrenalin (stresshormon) och Aortisol och kommer därmed inte producera kortisol (stresshormon) efter dygnsrytmen som leder till morgontrötthet. I och med utmattade binjurar så leder det till att kroppen blir oftast mycket trött och stresskänslig. Stress och sömn påverkar våra hormoner och bidrar med en negativ effekt på vår kropp och hälsa.
 
Jag ska inte gå in på så mycket mer då jag inte är alltför kunning inom kaffeområdet då det ligger mycket vetenskap bakom, men mina förebilder inom hälsovärlden som är mycket kunniga inom området är Robin Malmström och Martina Johansson som skrivit rätt mycket nyligen om detta och det gav mig en ide om att också testa vara ifrån och vad det egentligen ger för medeffekter.
 
Men för all del, drick en kopp kaffe då och då, men är du alltför beroende, så försök minska intaget och testa hur du känner dig utan det. Skulle du klara av en kaffefri vecka?
#1 - - Kourtney:

Jag trodde aldrig att jag skulle göra det! Kaffeälskare som jag är! Men hör o häpna så har jag nu haft helt uppehåll sen i maj!

Svar: Häftigt!
fitbyfat.blogg.se

Till top