Fasta och att komma igång

Fettbomba, Hälsa / Permalink / 2
Kostuppdateringar! Jag har ätit väldigt bra de senaste två veckorna och inte räknat eller något som jag tidigare tänkt. Min plan första september var att hålla mig till ett kostschema, men det vart inte riktigt min grej, höll det i två veckor och valde att avsluta det. Men somsagt, nu äter jag det jag vill (keto) och när jag vill (när jag är hungrig) och räknar mest på protein-nivån än kolhydratsnivån, då jag vet att jag håller mig alltid strax under 20g khl per dag som är mitt max. Jag har gått ner i vikt och jag märker det på kroppen också. MEN självklart så tänkte jag härom dagen "neej men vad bra det här går, man kan ju allt unna sig lite sockerfritt godis!"(DeBron, ni som vet, ni vet..), en hel påse tryckte jag, ketosen försvann och jag fick bara en krångilg mage. Hade det varit för ett par veckor sen hade jag skrikit och vart irriterad på hela mig, men jag försöker ta bort dom känslorna och hela tiden försöka vända sådana händelser till de positiva. Gjort är gjort och nu är det bara fortsätta framåt. Jag älskar att äta ketogen kost och de goda fördelar de ger mig. Så vi går på bara. Jag fettbombar rätt mycket just nu för att komma tillbaka till ketosen. Startar morgonen med fettkaffe, till lunch korvgryta gjort på kokosgrädde, champinjoner och lök och till middag något liknande, och till tv-soffan lite ketobollar. Dock tror jag att jag äter för mycket kalorier. Jag är inte längre inkörd i kaloriträsket men alla kroppar fungerar olika och min kropp mår bäst vid ca 1500kcal max, och jag vet att jag har ätit 2000kcal plus och det har nog rubbat lite för mig. Förra veckan fastade jag på morgonen och åt vid 12-13, kändes jättebra och jag gick ner på det. Men så tappade jag det lite nu i veckan då jag tyckte att jag kunde släppa lite på trådarna, men så fel hade jag.. Det tar sin lilla tid det här att bli riktigt fullt keto, så nu gäller det att göra om där jag gjorde rätt!
 
På måndag tänker jag införa fastan igen men att jag kör den mån-fre och lör-sön hur jag vill.
 
Fasta + fettbomba!
 
Fasta - Jag kommer köra 16:8 då det är den fastan som passar mig bäst och ni som inte vet vad det innebär är att man intar sitt sista mål senast kl 20 på kvällen och fastar fram till dagen därpå till ca 12-13, man fastar alltså i 16h och har sitt ätfönster i 8h.
 
Fettbomba - Nu ska det bli full fräs igen på ketonerna, då gäller det att ösa på med fettet! Jag kommer inte räkna kalorier utan vid mitt första mål kommer maten bestå av tex en skagen gjord på räkor, majo, lite lök och citron. Middagen lite kött och mycket fett. Till tv-soffan eventuellet lite ketobollar.
 
Träning? Så mycket motion som det går, min plan är att kunna promenera varje morgon till jobbet (om inte, antingen efteråt eller på gymmet), hård träning kommer jag lägga in senare när jag märker att jag går ner i vikt.
 
Livsmedel jag tillåter:
 
Smör
Kokosolja
Olivolja
Majonnäs
Ägg
Fisk
Kött (hög fetthalt)
Gröna grönsaker - broccoli, spenat, haricots verts
Olika sorters kål och lökar
Avokado
Svamp, alla sorter
Musslor, räkor och kräftor
Kaffe, te, bubbelvatten
Ketobollar, ketoglass, fettbomber
 
Jag äter ju såhär i vanliga fall men detta är också mest för att visa er vad en ketogen kost består utav.
Alla är olika, och alla kroppar påverkas olika av olika livsmedel. Därför tänker jag undvika så gott det går sockerfritt godis och zero läsk då det gör att jag faller ur ketos. Samt alkohol! Alkohol är kroppens gift och särskilt när det är viktnedgång på agendan.
 
Fastan känns bra för mig då jag har lätt att äta ibland när jag inte är hungrig - som tex frukost. Jag säger som Martina Johansson, människan hade inte alltid lätt att hitta mat, och när den fann den så åt den mycket, men dock sällan. Idag äter vi mycket och för ofta. Det är sant. Tror bannemej att all denna hunger man känner är bara ett sug. Man har nog aldrig upplevt den där riktiga hungern. Och det är sant. Fastan gör att jag får känna hungern komma sakta.. Inte som ett knip (det är en psykologisk hunger - kolhydratshungern). Och vid 12-13 är jag precis sådär perfekt hungrig. Så detta passar mig perfekt, man får lite perspektiv också på sin kropp och hunger.
 
Lär känna dig själv och din kropp innan du ger upp..
 
Men hur kommer man igång?
Fråga dig själv varför du vill det här och vad är ditt mål med detta. Jag brukar skriva ner mina delmål som kommer leda till det stora målet, mitt långsiktiga mål. Anteckna vad du äter och analysera detta efter en vecka - testa en ny vecka med att lägga till eller ta bort något, fungerade det bättre? Sämre? Skriv ner! Tillslut så finner ju du ditt egna skräddarsydda kostschema. För något år sen var jag besatt av att leta kostscheman som andra fitnessmänniskor lagt ut, kopierade direkt! Och absolut, kopiera får man! Det är kunskap och erfarenhet andra delar med sig, men! Dem var ju inte skräddarsydda för mig (såklart), men man var ju ivrig. Man vill ju se ut som dom. Men ingenting hände, så då var det ju bara att fortsätta kopiera, redigera och ändra. Tillslut fattar man ju grejen. Det blir som att göra sitt eget CV, personligt och bara ditt. För dig. Jag läser väldigt mycket varjedag om kost och kroppens funktion och allt handlar om hormoner. Har du inte en bra hormonbalans i kroppen då kommer varken strikta scheman eller tidiga powerwalks med proteinshakes att fungera.
 
Hormonbalansen hänger ihop med insulinet, som har sitt primära jobb i kroppen att sänka blodsockernivån efter en måltid. Äter man insulinhöjande mat, såsom - kvarg, creme fraiche, keso, vassle och kasein-pulver, pasta, frukt, alkohol.. Då bildas det en hög blodsockernivå genom hela dagen och detta ger hormonrubbningar i kroppen. Genom att äta lågt insulinhöjande livsmedel som jag nämnde längre upp så håller sig blodsockernivån jämn genom hela dagen och detta påverkar hormonerna positivt. Detta hämmar din viktnedgång och fokus. Stress samt sömnsvårigheter påverkar dina hormoner negativt, så skulle detta vara fallet så ta itu med dig och ditt inre innan du hoppar på någon ny kostcirkel. Bestäm dig för att lägga dig innan 22 varje dag, starta dagen med 15min yoga och inte snooze, testa dig fram så din kropp mår bra och är redo för en ny och hälsosam start. Och här är också ett bra tillfälle att anteckna ditt sovmönster tex, som du sedan utvärderar efter en veckas "test".
 
Jag är supertaggad inför måndag för jag mår verkligen som bäst när jag äter på det sättet, och jag gör det bara för min skull och mitt välmående. Det är det viktigaste. Hur gör du på bäst sätt för att kickstarta? Och fastar du? Berätta.
#1 - - Hanna Karlsson:

Hoppas att det går bra för dig!

#2 - - Kourtney:

fastar också som du, eligt 16:8, fast anpassat efter min arbetstid, men oftast blir det att jag äter mellan 16-21 eller 19-23. Mår jättedåligt i magen och hela kroppen om jag äter innan, eller om jag äter mitt på dagen varje dag. lör o sön brukar jag äta lite på morgonen också men det går ok, det är mest för att jag tkr det e svårt att inte äta nåt förrän på kvällen på helgerna jämfört med vardagarna då jag e på jobbet. Mår också bäst av ketogen kost, däremot har jag svårt att äta vadsomhelst då jag är överkänslig och allergisk mot mkt. Skulle vilja äta mer varierat och mer grönsaker men det blir inte så och just nu är jag "fast" i ost och tror det kanske kan ha negativ påverkan på min vikt för jag går inte ner :(

Svar: Försök och lägg upp din kost efter dina arbetspass och gör matlådor, det gör jag alltid (tex köttfärssås, kycklinggryta osv) och välj de grönsaker som du vet att du kan äta och som du vet att du tycker om, stryk allt du är överkänslig mot och undvik det. Lägg upp något med lagom protein, någon fettkälla, och det kan vara tex avokado? Om du tycker om det så är det ju en jättebra fettkälla. Det behöver inte vara så avancerat. Och osten får du tyvärr plocka bort då det tyvärr som du säger påverkar din viktnedgång, det skjuter ditt insulinvärde upp upp och det gör det svårare att gå ner. Lägg till istället ägg, fetare kött, majonnäs, kokosolja och smör i din kost som håller ditt insulinvärde lågt och blodsockernivån jämn. Skriv ner vad du äter och när du äter och utvärdera detta sedan, man får testa sig fram. Fokusera på kosten innan du börjar trixa med något annat, se till att du mår bra. Lycka till!
fitbyfat.blogg.se

Till top