Fiskgratäng

LCHF, Recept / Permalink / 0
Lite omväxling från allt kött! Fiskgratäng! En enkel, god och billig rätt som räcker i några dagar. Att preppa mat på söndagen är nästan ett måste här hemma, blir så smidigt när man kommer hem och bara kan värma på efter jobbet. Och denna vart supergod, så jag tänkte dela med mig utav receptet!
 
Fiskgratäng 8 portioner
 
Ca 2kilo fisk (vi använde oss utav 2 paket lax, 1 paket hokifile och 1 paket torsk)
120g musslor (dom fick slinka ned, nästa gång blir det nog räkor)
1 fänkål
1 purjolök
1 röd lök
1 paket bacon
1 msk tomatpure
1 msk fiskfond
2 st buljongtärningar (min hemmagjorda för lite extra smak)
1 paket kokosmjölk (santa marias creamy 500ml)
Salt, peppar, gurkmeja, vitlökspulver (nästa gång blir det saffran i, mums!)
Dill till garnering
 
Fräs ihop bacon, fänkål, purjolök och lök tillsammans tills den får fin färg. Ta samtidigt fram en liten kastrull för att göra såsen; lägg i all buljong och tomatpure och häll sedan i kokosmjölken, krydda på med lite vitlökspulver och gurkmeja. Låt allt sedan sjuda. Tärna sedan all fisk samt musslorna och salta och peppra och lägg i en ungsfast form, på med grönsaksblandningen och rör ihop, häll slutligen på såsen. Jag äter ju mejerifritt så gott det går men gör man själv inte det så kan det säkert vara gott och toppa med valfri ost, jag nöjde mig dock med lite dill till garnering.
In i ugn på 175 grader i ca 25-35min. Om fisken i botten inte blir genomstek så rör om lite i gratängen och låt den gå en liten stund till.
 
 
Nu är det bara att servera, gärna med en klick hemmagjord aioli.
 
568kcal per portion
47.2g protein
6.6g kolhydrater
39g fett
Till top