Benmärgsbuljong

Hälsa, Recept / Permalink / 1
Yepp, benmärgsbuljong! Ni som är insatta i hälsovärlden har kanske fått nys om detta tidigare (säkert tidigare än mig) och läst om denna hälsobomb.
 
Benmärgsbuljong är ett under för ibs magar tex. Den är inflammationshämmande samt innehåller aminosyror - som är viktiga byggstenar för kroppen. Det ger starkare ben, naglar, hår och vackrare hud.
Jag ville ge mig på detta dels för att jag har hört gott om det och dels för att jag tycker det är kul att testa nya saker i köket som kan ge bra påverkan på min kropp. Jämfört med en köpe-buljong i butik så innehåller denna inget socker, palmfett och jästextrakt. Det finns buljonger utan tillsatser men jag tycker det är roligare att göra eget. Såhär gjorde jag min!
 
Benmärgsbuljong
 
1kilo benmärg (köpte fryst på Coop)
1 gul lök
1 hel purjolök
2 morötter
1/2 pressad färsk citron
1 knippe persilja
4 st lagerblad
Salt, peppar, timjan
(Vitlöken fick ej vara med då min kock till man tycktes att det inte behövdes då den eventuellt ger för kraftig smak, men ni kan gärna testa, det är ju trots allt en smaksak)
 
Jag började med att fräsa benmärgen i stekpannan så den fick lite färg och sedan la jag den i kastrullen med hackad lök, morötter och purjolök, här behövs det inte finhackas utan släng i stora lökklyftor och bitar och fräs ihop med köttet. På med vatten och låt sjuda med salt och peppar i ca 5 timmar. Efter det så kryddar du på med timjan och persilja och eventuellt mer salt och peppar.
 
Efter ytterligare 5 timmar till så ska det ha reducerats rätt kraftigt, men du ska ändå kunna hälla av buljongen så det räcker till 2 små burkar.
 
Ju längre du har din buljong under tillagning desto bättre och näringsrikare blir din benmärgsbuljong. Du behöver inte tillaga den i sträck utan kan stänga av och fortsätta några timmar senare, bara det blir sammanlagt minst 10 timmar.
 
Det ska ha bildats en geleaktig konsistens när du är klar med din buljong och då är det bara att förvara buljongen antingen i kylen eller i frysen. I kylen håller den sig ca 4-5 dagar, så stoppa den i frysen när den svalnat om du vill använda den längre fram.
 
Har ni gjort buljong förut? Hur gör ni eran? Något jag behöver tänka på?
#1 - - H:

Tack för en inspirerande blogg! Vad använder du buljongen till, i grytor eller dricker du den som "soppa"?

Svar: Tack snälla! I grytor ja, och sen som bas till soppor. Men har inte testat den ännu att bara basera den på soppa, buljong plus vatten liksom. Man får experimentera! Men den ger ett bra smaklyft i matlagningen :)
fitbyfat.blogg.se

Till top